• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Du säger att du har jobb - bra så. Då har du alltså en fast inkomst. Kan man utgå ifrån att du är fast anställd och har månadslön?

Du säger att du inte kan flytta utanför sthlm. Okej - om du stryker småorter då. Ta Eskilstuna då. Där kan du få tag i boende samt pendal till ditt jobb i sthlm.

Kan du få bevis från hyresvärdwn du har idag om att du har skött hyran = se till att få det.

Kan du kontakta KFM självmant och prata om start av löneutmätning så att det kommer igång? Det är ju nästan bättre det än att sitta och vänta in det, då vet du ju att du alltid har till hyra, resa till jobb samt 5157 kr till övrigt. Dvs det verkar ju som om det blir enklare för dig att leva då.

Kan du prata med nuvarande hyresvärd om chans att få 1:kontrakt? Har du skött sig där torde det ju finnas en liten chans där.
Naturligtvis skall man hålla dörren öppen för möjligheten att flytta om det visar sig att man kan ha bättre lycka någon annanstans. Det är dock så att i stort sett alla allmännyttiga hyresvärdar har samma krav oavsett var i Sverige de befinner sig, eftersom de är medlemmar i Sverigesallmännytta ( https://www.sverigesallmannytta.se ). De bestämmer de gemensamma krav som skall gälla som medlemmarna sedan förpliktigar sig att följa. Det är alltså ingen direkt skillnad mellan allmännyttiga bostadsbolag och hyresvärdar i storstan', på mindre orter eller på landsbygden, när det gäller regelverket för just tillträdesregler

Det är förstås tillgång och efterfrågan som är den största skillnaden. Så här står det tex. på bostadsförmedlingens hemsida i min kommun:

Kreditvärdighet​

"Om den sökande har en skuld ska upprättad avbetalningsplan/skuldsanering kunna styrkas. Avbetalningsplanen/skuldsaneringen ska ha varit aktiv och fungerande i minst 6 månader utan avbrott. Nya anmärkningar får inte ha tillkommit.
Den sökande får inte ha anmärkningar eller skulder som är relaterade till tidigare boende".

I filen jag bifogar kan man även läsa om de allmännyttiga hyresvärdarnas olika tillträdeskrav när det gäller bla. skulder, betalningsanmärkningar och liknande. Jag har dessutom exemplariska referenser både från ett antal tidigare hyresvärdar en bostadsrättsförening och privatpersoner. Jag tycker jag även borde ha det hos nuvarande värd. Jag har tex aldrig betalat hyran en dag sent under två och ett halvt år. Jag önskar de kunde ta hänsyn till det, men icke. De har bekräftat att jag inte under några omständigheter kan bli aktuell för ett förstahandskontrakt hos dem.

Tack för dina tips och råd. Tyvärr har jag undersökt och provat dem alla - återvändsgränder allihop, tyvärr. Jag kan prata med min hyresvärd hur många gånger som helst,. De har sin tydliga policy, vilken är att lämna alla lägenheter till bostadsförmedlingen. Internkön är tyvärr inget alternativ, då endast 1:a handskontraktsinnehavare har tillgång till den och inte vi med korttidskontrakt. Vid ett ev. erbjudande om ett 1:a handskontrakt skulle de även göra en ny kreditprövning. Då skulle jag bli bortgallrad redan där.

När det gäller de ekonomiska kraven uppfyller jag dem med råge. Jag har ett välavlönat jobb med så gott betalningsutrymme att jag skulle kunna ha förbehållsbeloppet kvar med en hyra på 15-16 tusen i månaden. Det är alltså inte ekonomin som för en gångs skull inte är problemet här. Det gör dock det hela än mer obegripligt och frustrerande. Jag har fått svar från samtliga hyresvärdar och bostadsförmedlingar att det spelar ingen roll. Det betyder ingenting i mitt fall. Det är bara det som hänt tidigare som är det väsentliga. Inte hur situationen ser ut här och nu. Det borde ju vara precis tvärtom ur ett ekonomiskt riskperspektiv. Löneutmätningen eller betalningsutrymmet är alltså inte problemet här. Det är betalningsanmärkningarna och avslaget på skuldsaneringsansökan som är det riktiga problemen. Det är de som gör att jag nekas det ena förstahandskontraktet efter det andra.

Jag kan inte heller kontakta KFM i detta läget och be dem sätta igång en löneutmätning som kommer pågå resten av livet om det inte är så att jag blir tvungen till det och inte har nåt' annat val, förstås. Nu ligger bollen hos KFM och domstolen att avgöra. Varken de eller jag kan göra så mycket eftersom SS-ansökan ligger hos hovrätten just nu för att prövas, då den överklagats. De måste avvakta och se att det finns ett beslut som är juridiskt bindande först innan något beslut om löneutmätning kan tas.

Eftersom allmännyttans regler är desamma på de allra flesta orter - är det inte så lätt att bara flytta till en mindre ort enbart för att få en bostad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Hej,

Jag är intresserad av att få höra hur andra medlemmar som är högt skuldsatta, med lågt UC-score, betalningsanmärkningar, med eller utan löneutmätning, skuldsanering, och/eller övriga hinder har löst era boendesituationer? Jag syftar främst på er som inte haft något annat val än att förändra ert boende pga skuldsättningen. Exemplevis sälja en bostad, utmätning av bostad, vräkt pga obetald hyra, separation, sänka total boendekostnad etc.

Jag tror att många kan vara i samma situation som jag själv. Jag bor idag med ett sk. korttidsskontrakt med 1 månads ömsesidig uppsägningstid för värd respektive hyresgäst. Det finns med andra ord ingen säkerhet i mitt nuvarande boende. Inom en period av ett halvår kan jag bli uppsagt med 1 månads varsel och om det vill säg illa - hamna på gatan. Hemlöshet kan alltså vara ett fullt realistiskt scenario.

Efter att ha köat i ca 15 år hos bostadsförmedlingen i min kommun, började jag få en del visningskallelser och ligga rätt bra till i kön bland de som visat intresse.
Till slut fick jag ett erbjudande om en attraktiv hyresrätt. Naturligtvis blev jag inte godkänd och fick beskedet att jag inte bör lämna intresse för några bostäder under överskådlig framtid tills min skuldsituation förbättrats. Jag fick även de uppmuntrande orden "du kommer aldrig få en bostad såsom din ekonomi ser ut" från kommunens representant på förmedlingen.

Slutsatsen jag drar är att förstahands-hyresmarknaden är stängd för mig. Andrahandsmarknaden likaså, där ockerhyror råder och minimum tre månadshyror i cash i förskott oftast gäller. Köpa boende är förstås helt otänkbart. Hyra/låna/bo inneboende av/hos familjemedlem, släkting, vän, barn, eller bekant är heller ej aktuellt, då de är icke existerande. Det är dessutom svårare att knyta nya kontakter som gammal gubbe, än om man varit 25. Familjen har inte inte funnits där på flera år, då de tagit avstånd från mig pga skuldsituationen.

Vad återstår egentligen för alternativ för en person i min situation? Är man förvisad till härbärgen, välgörenhetsorganisationer, kyrkor - eller rentav tält, övergivna gamla hus, eller en sovsäck under broar? Jag uppfyller inte kriterierna för någon form av stödboenden från kommunen, eller annan form av offentligt stöd. Jag tillhör ej heller de målgrupper som socialtjänsten hjälper.

Min erfarenhet sedan tidigare när jag sökt samhällets stöd är att min kategori, där skuldproblematiken uppkommit pga mångårigt spelberoende och oansvarigt, destruktivt leverne i övrigt - oftast står bland de längst ned på prioriteringslistan. Man får lite "skylla sig själv" - kan man läsa mellan raderna. Min tidigare handläggare hos Kronofogden sa även att spelmissbruk som orsak till varför skulderna uppkommit, oftast inte var ett legitimt skäl till att vara kvalificerad för skuldsanering.

Jag vill gärna höra hur andra som befinner/har befunnit sig i en liknande situation som min har gjort eller hoppas kunna göra för att lösa sin boendesituation? Har ni några tips och råd att ge mig? Jag ställer frågan i det här forumet eftersom jag specifikt söker information om hur man gör som överskuldsatt - med betalningsanmärkningar, utmätning och hela baletten - när inga/ingen inom den reguljära bostadsmarknaden verkar vilja ta i en med tång?

Jag hoppas någon orka läsa min långa story. Tack på förhand!

/Christian
Jag har inte haft några problem att få bostad, förstahandskontrakt x flera under min period med anmärkning och skuldsanering.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Jag har inte haft några problem att få bostad, förstahandskontrakt x flera under min period med anmärkning och skuldsanering.
Privata hyresvärdar? Alla hyresbolag i min stad tar UC och nekar vid anmärkningar.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag fick mitt förstahandskontrakt hos Poseidon i Göteborg i en nybyggd fastighet i Juli förra året, och flyttade in i min lägenhet i September. Jag har en "allvarlig betalningsanmärkning" i form av ett utmätningsförsök i 2020. Den var alltså bara ett år gammal i 2021. Hos Poseidon, ett allmännyttigt bostadsbolag som är en del av Göteborgs Stads Framtidenkoncernen, som äger flera allmännyttiga bostadsbolag som Familjebostäder och Gårdstensbostäder, så får man ha betalningsanmärkningar, men de får inte vara relaterade till boende. Så, om du inom en treårsperiod har blivit vräkt för att du inte betalat hyran så får du inte hyra där. Men om du har fått svårt att betala en telefon till Telia så överser de med detta. Jag ville bara tillföra det till diskussionen för att säga att allt inte är svart och vitt överallt.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Det jag undrar är egentligen vad du vill ha hjälp med? Du förklarar varför alla input och förslag inte funkar. Du har gjort allt och vet bäst. Dessutom inte mottaglig för andra vettiga förslag såsom privata värdar mm.
Så vad förväntade du dig från forumet?
 

Anneman55

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Är det lättare att få hyresbostad med skuldsanering eller går det även med löneutmätning?
Ser hyresvärdarna olika på det?
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Naturligtvis skall man hålla dörren öppen för möjligheten att flytta om det visar sig att man kan ha bättre lycka någon annanstans. Det är dock så att i stort sett alla allmännyttiga hyresvärdar har samma krav oavsett var i Sverige de befinner sig, eftersom de är medlemmar i Sverigesallmännytta ( https://www.sverigesallmannytta.se ). De bestämmer de gemensamma krav som skall gälla som medlemmarna sedan förpliktigar sig att följa. Det är alltså ingen direkt skillnad mellan allmännyttiga bostadsbolag och hyresvärdar i storstan', på mindre orter eller på landsbygden, när det gäller regelverket för just tillträdesregler

Det är förstås tillgång och efterfrågan som är den största skillnaden. Så här står det tex. på bostadsförmedlingens hemsida i min kommun:

Kreditvärdighet​

"Om den sökande har en skuld ska upprättad avbetalningsplan/skuldsanering kunna styrkas. Avbetalningsplanen/skuldsaneringen ska ha varit aktiv och fungerande i minst 6 månader utan avbrott. Nya anmärkningar får inte ha tillkommit.
Den sökande får inte ha anmärkningar eller skulder som är relaterade till tidigare boende".

I filen jag bifogar kan man även läsa om de allmännyttiga hyresvärdarnas olika tillträdeskrav när det gäller bla. skulder, betalningsanmärkningar och liknande. Jag har dessutom exemplariska referenser både från ett antal tidigare hyresvärdar en bostadsrättsförening och privatpersoner. Jag tycker jag även borde ha det hos nuvarande värd. Jag har tex aldrig betalat hyran en dag sent under två och ett halvt år. Jag önskar de kunde ta hänsyn till det, men icke. De har bekräftat att jag inte under några omständigheter kan bli aktuell för ett förstahandskontrakt hos dem.

Tack för dina tips och råd. Tyvärr har jag undersökt och provat dem alla - återvändsgränder allihop, tyvärr. Jag kan prata med min hyresvärd hur många gånger som helst,. De har sin tydliga policy, vilken är att lämna alla lägenheter till bostadsförmedlingen. Internkön är tyvärr inget alternativ, då endast 1:a handskontraktsinnehavare har tillgång till den och inte vi med korttidskontrakt. Vid ett ev. erbjudande om ett 1:a handskontrakt skulle de även göra en ny kreditprövning. Då skulle jag bli bortgallrad redan där.

När det gäller de ekonomiska kraven uppfyller jag dem med råge. Jag har ett välavlönat jobb med så gott betalningsutrymme att jag skulle kunna ha förbehållsbeloppet kvar med en hyra på 15-16 tusen i månaden. Det är alltså inte ekonomin som för en gångs skull inte är problemet här. Det gör dock det hela än mer obegripligt och frustrerande. Jag har fått svar från samtliga hyresvärdar och bostadsförmedlingar att det spelar ingen roll. Det betyder ingenting i mitt fall. Det är bara det som hänt tidigare som är det väsentliga. Inte hur situationen ser ut här och nu. Det borde ju vara precis tvärtom ur ett ekonomiskt riskperspektiv. Löneutmätningen eller betalningsutrymmet är alltså inte problemet här. Det är betalningsanmärkningarna och avslaget på skuldsaneringsansökan som är det riktiga problemen. Det är de som gör att jag nekas det ena förstahandskontraktet efter det andra.

Jag kan inte heller kontakta KFM i detta läget och be dem sätta igång en löneutmätning som kommer pågå resten av livet om det inte är så att jag blir tvungen till det och inte har nåt' annat val, förstås. Nu ligger bollen hos KFM och domstolen att avgöra. Varken de eller jag kan göra så mycket eftersom SS-ansökan ligger hos hovrätten just nu för att prövas, då den överklagats. De måste avvakta och se att det finns ett beslut som är juridiskt bindande först innan något beslut om löneutmätning kan tas.

Eftersom allmännyttans regler är desamma på de allra flesta orter - är det inte så lätt att bara flytta till en mindre ort enbart för att få en bostad.
Bor själv i hyresrätt sedan ett år. Har jobb och bor i en liten ort i södra Sverige, 5-7 mil till större städer. Kollektivtrafik till de större städerna finns. Hyr av privat värd i första hand och innan jag skrev på kontraktet togs faktiskt ingen kreditupplysning. Här finns det ett överskott på hyreslägenheter så hyresvärden var väl pigg på att hyra ut. Tror dock han tog referens från min tidigare hyresvärd. Kanske lättare med förstahandskontrakt hos privat värd på liten ort med bostadsöverskott?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 443
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
897
Är det lättare att få hyresbostad med skuldsanering eller går det även med löneutmätning?
Ser hyresvärdarna olika på det?

Rimligen samma bedömning som dom görs vid skuldsanering dvs det finns ett tydligt avbrott där du inte tar fler skulder och speciellt inte mot din hyresvärd. Som privat hyresvärd skulle jag aldrig acceptera någon med betalningsanmärkning, inte värt problemen och så stor bostadsbrist.
 

AnneLie

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 December 2019
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
11
Poäng
72
Kan en hyresvärd säga upp hyreskontraktet om han/hon får veta att hyresgästen fått betalningsanmärkning skulder hos kfm efter man skrivit på kontrakt? Då pratar vi några år efter kontrakt skrivits
 

AnneLie

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 December 2019
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
11
Poäng
72
Och alltid betalt i tid och skött sig osv
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp